Busz útdíj 2024-től (> 3,5t)
2024. április 1-jétől a korábban matricát használó, 3,5t össztömeget meghaladó buszok is átállnak a használaton alapuló útdíjra. Az átállás egy uniós kötelezettségnek köszönhető.
A tehergépkocsikra vonatkozó kilométeralapú útdíjra vonatkozó szabályok ezután ezekre a járművekre is érvényesek lesznek. Várhatóan a szervezett utazások költségei jelentősen emelkedni fognak. Egyelőre nem tudni, hogy a változásnak milyen hatása lesz országos szinten, és milyen mértékben érinti majd az autóbuszok viteldíjait.
A 3,5t feletti buszok útdíjbevallásához 2024. április 1-jétől használható fedélzeti eszköz megvásárolható az OBU.UTDIJ.HU oldalon.
A változás azt is eredményezheti, hogy a környezetszennyező autók és a külföldi buszok, amelyek csak azért használják Magyarországot tranzitországként, mert olcsó, eltűnnek az utakról. Az időalapú e-matricát februártól a buszoknál is praktikusan elektronikus fedélzeti egység váltja fel. A díjakat a megtett kilométerek, a károsanyag-kibocsátási osztály és a tengelyek száma alapján vetik ki, amelyhez új tételként hozzáadódik a légszennyezéssel és a zajjal kapcsolatos külső költségek díja. Az útdíj a közúthálózat 7400 kilométeres szakaszára vonatkozik majd, beleértve az új szakaszokat, mint például az M0 autópálya korábban díjmentes déli szakaszát.
Az üzemanyagon kívül az új útdíj jelentős költségelemet jelent majd az üzleti utazók és a turisták szállításában, és utanként magasabb lesz, mint a jelenlegi matricadíj. Az autóbuszos utasok még úgynevezett "viszonylati jegyet" is vásárolhatnak majd online, bár ennek számos hátránya van (nincs eltérés a választott útvonaltól, legfeljebb öt megálló stb.). A fedélzeti egység (OBU) kényelmesebb és megbízhatóbb használata. Képes az autópályadíj elektronikus úton történő automatikus beszedésére, elkerüli a hibákat és így a büntetéseket, valamint lehetővé teszi az utólagos fizetést is.