Az autópálya matrica díjfizetés ellenőrzése

Mire érdemes odafigyelni, mik a leggyakoribb hibák, hogyan zajlik az ellenőrzés? Ezekre a fontos kérdésekre az alábbiakban igyekszünk választ adni.

Az ellenőrzés

Az autópálya ellenőrzésnek három lehetséges módja van. Egyrészt előfordulhat szúrópróba szerűen, amelynek során út közben megállítják az autót és ellenőrzik a jogosultságot. Másrészt mobil vagy fixen kihelyezett eszközökkel is megállapítható az érvényesség.

A díjfizetés ellenőrzésére jogosult szervezet a matrica megvásárlását a forgalmi rendszám és a díjkategória alapján ellenőrzi. A jogszerű ellenőrző szelvény az elektronikus fizetés esetében a nyugtázó értesítés.

A díjköteles útszakaszon belül akárhol elvégezhetik az ellenőrzést, akár még a hozzá kapcsolódó pihenőkön, illetve a csak innen elérhető csomópontokon is.

Mire figyeljünk az igénylés kitöltésekor?

  • A matricát mindig időben, a fizetős útszakaszra való belépés előtt meg kell vásárolni.
  • Az adatok megadása során minden információ a megfelelő szöveghelyre kerüljön.
  • A rendszám felségjelzése a mérvadó, nem a tulajdonos nemzetisége.
  • Ékezetes karaktereket nem lehet az e-matricán feltüntetni, ezért például az ö betű helyett o használatos. Téves karakterek megadása esetén van lehetőség a korrigálásra, jogosultságonként 1470 Ft ellenében.

Jogosulatlan használat

Amennyiben valaki a megfelelő jogosultság nélkül közlekedik a díjköteles útszakaszokon, akkor jogosulatlan úthasználónak minősül és pótdíjat kell fizetnie.

Ennek okai lehetnek:

  • a matrica alacsonyabb díjkategóriára szól,
  • nem egyezik a rendszám a nyugtázó értesítésben és a valóságban,
  • érvényességi idő lejárt vagy még nem kezdődött el,

ha a felségjel eltér a forgalmi rendszámban szereplő valós jelzéstől.

Az e-matrica megvásárlását megelőző 60 percben nem lehet pótdíjat kiszabni

A díjköteles úthálózatra lépéstől számítva 60 perc áll az úthasználó rendelkezésére, hogy úthasználati jogosultságot vásároljon, amennyiben ezt korábban nem tette meg. E szabály alkalmazása elkerülhetővé teszi, hogy a díjköteles úthálózatra véletlenül felhajtók pótdíjat kapjanak. Egyben lehetőséget ad arra, hogy az utazási tervet az úthasználó a valós igényekhez igazítsa, és ne ahhoz, hogy a felhajtás előtt hol tudja megváltani az e-matricát. A rendelkezés ételmében a jogosultságok érvényessége gyakorlatilag a vásárlást megelőző 60. percben kezdődik.

A pótdíj mértéke 

Ha a gépjármű az ellenőrzéskor nem rendelkezik érvényes e-matricával, jogosulatlan úthasználat miatt a tulajdonosnak vagy üzembentartónak a gépjármű kategóriájának megfelelő pótdíjat kell fizetnie. Ennek mértékét az alábbi táblázat tartalmazza.

Pótdíj

A 2019 január elejétől érvényes új szabályozás értelmében, ha sem a járműszerelvény D2 vagy B2 díjkategóriába tartozó vontató járműve, sem pótkocsija (U díjkategória) nem rendelkezik úthasználati jogosultsággal, akkor az eddigiektől eltérően nem két, hanem csak egy pótdíjfizetési kötelezettség keletkezik, amelynek megfizetésére a vontató jármű üzembentartója vagy tulajdonosa kötelezhető. Abban az esetben is az üzembentartó vagy a tulajdonos köteles megfizetni a kirótt pótdíjat, ha a vontató jármű igen, a vontatmány viszont nem rendelkezik úthasználati jogosultsággal.

A pótdíjkülönbözet mértéke

Ha a gépjármű az ellenőrzéskor a gépjárműre egyébként irányadó díjkategóriához képest alacsonyabb díjkategóriába tartozó, érvényes jogosultsággal rendelkezik, akkor pótdíjkülönbözetet kell fizetni. Ha az ellenőrzéskor a gépjárműre egyébként irányadó díjkategóriához képest nem alacsonyabb díjkategóriába tartozó, érvényes jogosultsággal rendelkezik, úgy nem kell pótdíjat fizetni. A pótdíjkülönbözet mértékét az alábbi táblázat tartalmazza. 

Díjkülönbözet