Gyakori kérdések, válaszok
Az alábbiakban megtalálja az autópálya-matricával kapcsolatos leggyakoribb kérdésekre adott válaszokat. Ha bármilyen kérdése van, kérjük, böngéssze át az alábbiakat; ha pedig nem találja a keresett információt, hívja a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. call centerét a 06 (36) 587-500-as, a nap 24 órájában hívható telefonszámon.
Mi az alapvető különbség a vármegyei és a hagyományos matricák között?
Az eddigi, időalapú (10 napos, havi, éves) matricák az ország minden autópálya-szakaszára érvényesek, beleértve az új díjköteles szakaszokat is. Az új, vármegyei matricák ezzel szemben területalapúak, azaz egy-egy vármegyén belül érvényesek. Érdemes megterveznie éves autózását, hogy eldönthesse, melyik matrica a legmegfelelőbb.
Éves országos jogosultság: érvényes a tárgyév első napjától a tárgyévet követő év január 31. napjának 24 órájáig (összesen 13 hónap, amennyiben a vásárlás a tárgyév január 1-én történik). Az éves e-matrica az érvényességi időtartamon belüli vásárlás esetén a vásárlás időpontjától biztosít úthasználati jogosultságot.
Éves vármegyei jogosultság: éves, területi alapú matricatípus a D1M, D1, D2, U és B2 kategóriába tartozó járművek esetén, amellyel egy vármegye gyorsforgalmi díjköteles úthálózata használható. Egy járműre több vármegyei e-matrica is váltható. E jogosultság érvényességi ideje megegyezik az éves jogosultság érvényességi idejével. Hatálya a vármegye közigazgatási határán túl a vármegyét követő első csomópontig érvényes.
Mikor érdemes vármegyei matricát vásárolnom?
A vármegyei matrica csupán egy lehetőség, nem kötelező. Amennyiben meg tudja becsülni előre, az éves utazásai során mely vármegyéket fogja érinteni, könnyen kiszámíthatja éves úthasználata összes költségét. Ha ez alacsonyabb éves matricánál, érdemes csak vármegyei matricákat vennie.
Hogyan vásárolhatom meg a vármegyei matricát?
Vármegyei matricát a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban, kijelölt árusítóhelyein, SMS-ben és online is vásárolhat.
Mikor érdemes éves matricát vásárolnom?
Az éves matrica az összes díjköteles autópályán korlátlanul használható folyó év január 31-ig. Amennyiben a hagyományos matricatípusokkal vagy a vármegyei matricákkal az éves költsége meghaladja a 30-35000 forintot, érdemes az éves matricát megvennie. Így egész évben nem kell többet a matricára gondolnia, alternatív utakat keresgélnie az utazáshoz, vagy lemondani egy utazásról csak a matricadíj miatt. Ez a kényelem pedig megéri a többletköltséget.
Hogyan vásárolhatom meg az autópálya-matricát?
Az oldalon töltse ki a szükséges mezőket, azaz adja meg a kívánt matricatípus és gépjárműtípus adatait, majd kövesse a leírt lépéseket. Az oldal autópálya-matrica-értékesítése automatikusan megtörténik.
Mikor kell megvásárolnom a matricát?
A matricát mindig a díjköteles szakaszra való felhajtás előtt kell megváltani; érdemes még utazás előtt gondoskodni róla. Az e-matrica utólagos megvásárlása nem jelenthet visszamenőleges úthasználati jogosultságot, ennek megfelelően az utólag megváltott matrica jogosulatlan úthasználatnak minősül, és pótdíjfizetési kötelezettséget von maga után.
Hogyan tudok fizetni?
Oldalunkon a megvásárolt matricáként bankkártyával és átutalással is fizethet.
- Bankkártyás fizetés
A bankkártyás fizetés az OTP Simplepay biztonságos bankkártya elfogadó oldalán keresztül történik. A rendszer minden internetes fizetésre alkalmas bankkártyát elfogad. Sikeres fizetés után az autópálya-matrica érvényesítése azonnal megtörténik. Az OTP Simplepay kártyaelfogadó oldalán az ügyfél által fizetéskor megadott kártyaadatokat kizárólag az OTP Simplepay látja és kezeli.
- Átutalásos fizetés
Fontos információ az átutalásos fizetéssel kapcsolatban: nem az utalás időpontjában, hanem az összeg beérkezését követően, az összeg könyvelésekor történik a matrica érvényesítése, erről minden esetben e-mailben értesítjük Önt. Jelenleg kizárólag magyarországi bankból fogadunk átutalást.
Mi a teendőm vásárlás után?
A sikeres vásárlást követően küldünk egy visszaigazoló e-mailt az ön által megadott címre, amely tartalmazza a vásárlás adatait. Ezt őrizze meg. Ne felejtse el, hogy a pénzügyi teljesítés megtörténte önmagában még nem jelent automatikusan pályahasználati jogosultságot; szüksége van erre a megőrzött dokumentumra.
Hogyan kaphatok számlát a vásárlásról?
A matrica kiválasztásakor jelölje be, hogy szeretne számlát, és adja meg a kívánt számlázási címet. A számlát e-mailben küldjük.
Van-e lehetőség a kifizetett, érvényes matrica visszavonására vagy törlésére?
Sajnos a már kifizetett, érvényes matrica módosítására, visszavonásra vagy törlésére nincs lehetőség; ezért, kérjük, figyelmesen adja meg az adatait a vásárláskor. Ha tévesen adta meg valamelyik információt, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálatán módja lehet a korrekcióra: ehhez hívja a 06 (36) 587-500 telefonszámon elérhető call centert.
Ellenőrizhetem, hogy egy adott rendszámra van-e úthasználati jogosultság?
Csak a saját oldalunkon vásárolt matricák esetén tudunk felvilágosítást adni az egyes rendszámokra érvényes úthasználati jogosultságról. Máshol vásárolt matricák esetén erről a vásárláskor kapott ellenőrző szelvény birtokában, az adott beszerzési helyen kaphat információt.
Matrica nélkül haladtam el egy kamerás kocsi mellett, mire számíthatok?
Ha az úthasználó 60 percen belül észreveszi, hogy e-matrica nélkül használja az adott utat, még megvásárolhatja az arra szóló jogosultságot. Így a véletlenül díjköteles részre felhajtók elkerülhetik a pótdíj fizetését. Fontos tudni, hogy a 60 perc türelmi idő a jogosulatlan úthasználat kezdetétől, és nem annak észrevételétől számítódik. Ha további információra van szüksége az ellenőrzéssel és a pótdíjakkal kapcsolatban, tekintse meg a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. weboldalát.