Gyakori kérdések és válaszok az utasbiztosításról
Gyakran ismételt kérdések és a rájuk adott válaszok listája.
Mikor kell megkötni a biztosítást?
Semmiképpen ne feledkezzünk meg arról, hogy utasbiztosítást csak és kizárólag az utazás megkezdése előtt lehet kötni! Nem lehet érvényesnek tekinteni azt a biztosítást, amely az utazás megkezdése után köttetett. Ez akkor is igaz, ha a biztosítást online kötöttük. Ne hagyjuk tehát az utolsó pillanatra, érdemes minél hamarabb megkötni a biztosítást, nehogy végül teljes védelem nélkül utazzunk külföldre. Azt azonban jó tudni, hogy bár az utazás megkezdete után már nincs lehetőségünk megkötni a biztosítást, de hosszabbítani még tudjuk! Ha tehát úgy döntünk, hogy tovább maradunk külföldön, akkor azt meg tudjuk tenni, hogy felhívjuk a biztosító assistance-központját telefonon, és elmondjuk nekik, hogy tovább tartózkodunk külföldön, ezért legyenek szívesek meghosszabbítani a biztosítást. Ezt pedig meg is fogják tenni.
Külföldi állampolgár is köthet utasbiztosítást?
Magyarországon külföldi állampolgár csak meghatározott esetben, a meghatározott feltételek teljesülésével köthet utasbiztosítást. Csak abban az esetben köthet egy külföldi állampolgár utasbiztosítást,
- ha a külföldi állampolgár rendelkezik magyarországi lakcímkártyával,
- ha a külföldi állampolgár rendelkezik érvényes magyar társadalombiztosítással,
- ha a külföldi állampolgár nem a hazájába utazik Magyarországra, hanem egy harmadik országba.
Ha ezen feltételek közül akár egy nem érvényes, akkor nem kötheti meg a biztosítást.
Mikor lép érvénybe az biztosítás?
A biztosítás értelemszerűen attól a naptól veszi kezdetét, amely napot megjelöltük a biztosítás megkötésekor. Ez a dátum fog szerepelni a kötvényen is, így tehát innentől vagyunk biztosítottak. Azt azonban nem árt tudnunk, a szolgáltatások túlnyomó többsége csak attól a pillanattól lép érvénybe, amikor elhagytuk Magyarországot. Ez tehát azt jelenti, hogy ha a határ felé vezetve ér minket egy baleset még Magyarország területén, arra nem lesz érvényes a biztosítás. Jó azonban tudni, hogy vannak olyan kiegészítő lehetőségek, amelyek ezt a rövidebb időszakot is lefedik, tehát már a kiutazás során is védelmet kapunk. Ezt azonban általában külön kell megvásárolni, és leginkább akkor hasznos, ha nem repülővel utazunk, hanem autóval.
Hogyan kapom meg a kötvényt?
A kötvényt mindenképpen online formában fogjuk megkapni. Ha sikeresen kifizettük a biztosítás díját, akkor e-mailben fogjuk megkapni a dokumentumot, ugyanakkor az ügyfélszolgálat online felületéről is bármikor elérhetjük és letölthetjük.
Teendőink, ha külföldön ér bennünket megbetegedés vagy baleset?
Minden nyaraló rémálma, hogy külföldön éri valamilyen baleset vagy betegség. Bár senki nem szeretne ilyesmiben részesülni, azért mindig fel kell készülnünk a legrosszabbra is. Éppen ezért nem érdemes elindulni biztosítás nélkül. De mit kell tennünk akkor, ha megkötöttük a biztosítást, kiutaztunk külföldre, és valamilyen baleset ér bennünket, ami miatt kórházba kell mennünk? Először is azonnal hívjuk fel az asszisztenciát. Ez általában nem egy opcionális lépés, hanem kötelező, hiszen a vonal túloldalán az anyanyelvünkön kapunk segítséget, tájékoztatást kapunk arról, hogy kit keressünk és hová forduljunk. Mindezeken túl pedig azért is kulcsfontosságú azonnal telefonálni, mert így az asszisztencián dolgozó alkalmazott azonnal be tudja regisztrálni a káreseményt, így tehát az egészségügyi intézmény felé azonnali garanciát tud nyújtani. Ez azt jelenti, hogy nekünk ott helyben semmiért nem kell fizetnünk, nem nekünk kell rendezni a számlát az ellátásért, hanem a kórház azonnal kiküldi a biztosítónknak, és ők fogják kifizetni. A biztosításoknak gyakori hátránya, hogy hiába kötöttük meg, ha beüt valamilyen baj, nekünk zsebből kell kifizetnünk a károkat, és majd csak utólagosan fizetnek meg bennünket. Ez a probléma tehát nem áll fenn abban az esetben, ha azonnal telefonálunk, amint megtörtént a baj, mert akkor egyből a biztosító kapja meg a számlát. Természetesen arra is van lehetőség, hogy a számlát ott helyben mi rendezzük a saját zsebünkből, azzal azonban számolnunk kell, hogy ebben az esetben csak akkor kapjuk meg a kártérítést, amikor hazajöttünk a nyaralásból. A külföldi keretünk tehát ennyivel csökken, és általában sovány vígasz, hogy otthon újra nálunk lesz az összeg. Ahhoz, hogy a biztosító utólag rendezze a károkból származó kiadásainkat, természetesen fel kell tudnunk mutatni a számlát, amelyet az egészségügyi intézmény állított ki, ezért azt semmiképpen ne hajítsuk ki az első szembejövő kukába.
Mi történik akkor, ha nem sikerül felhívni a biztosítót?
Ha a sérülésünkből vagy a betegségünkből fakadó állapotunk olyan súlyos, hogy nem tudjuk felhívni biztosító asszisztenciáját, akkor azt valaki másnak kell pótolnia. Nem lehet ezt a lépést megspórolni, valakinek ugyanis mindenképpen értesítenie kell a társaságot az esetről. Ha mi nem vagyunk olyan állapotban, hogy telefonáljunk, akkor ezt vagy az utastársunknak, hozzátartozónknak kell megtennie, vagy a kezelőorvosunknak.
Mi a dolgunk, miután telefonáltunk?
Nagyon fontos lépés tehát, hogy már a baleset vagy megbetegedés idejében, még külföldről értesítsük a biztosítót a káreseményről, itt azonban nincs vége az ügyintézésnek. Bár ekkor regisztrálják az esetet, nekünk akkor is lesz teendőnk, amikor hazajövünk. Amikor a nyaralás véget ér, és mi visszatértünk Magyarországra, fel kell keresnünk a biztosítót, és be kell jelentenünk a kárt. A kárbejelentésnek írásban kell megtörténnie, azaz elküldhetjük levélben, de akár faxüzenetben is.
Ezekre a dokumentumokra lesz szükségünk a kárbejelentésnél
A kárbejelentésnek megvannak a kötött keretei, szigorú szabályai. Ahhoz, hogy ne legyen semmilyen problémánk a biztosítóval és a kártérítéssel, nekünk egyértelműen bizonyítanunk kell, hogy megtörtént a kár, és hogy pontosan mekkora összeget kellett költenünk a gyógyulásunkra. Éppen ezért az alábbi dokumentumokra mindenképpen szükségünk lesz a kárbejelentéshez:
- hivatalos orvosi igazolások,
- szükség lesz az eredeti rendőrségi jegyzőkönyvre,
- balesetbiztosítási káresemény esetében szükség lesz a baleseti jegyzőkönyvre,
- az eredeti számlák a kezelésről,
- kelleni fognak az orvosi igazolások,
- az eredeti számlák a gyógyszervásárlásokról,
És természetesen kelleni fog a biztosítási kötvény is.
A biztosító szempontjából mely országokat tekinthetjük európainak?
Az természetesen nem is kérdés, hogy ha Franciaországba, Németországba vagy Spanyolországba megyünk, akkor az európai országnak számít. Tudnunk kell, hogy a biztosítók számára nem befolyásoló tényező, hogy az adott ország uniós tagállam-e vagy sem, így tehát Svájcra is az európai feltételek az érvényesek. Vannak azonban határesetek. Mi a helyzet Oroszországgal és Törökországgal? Hát az Európa partjait mosó tengerek szigetvilágával? A biztosítók európai tarifával számolják az Atlanti-óceán és a Földközi-tenger szigetvilágát, sőt, akadnak olyan esetek, amikor az európaiak körében igencsak felkapott észak-afrikai országok biztosítását is európai árakkal számolják. Azt is tudni érdemes, hogy bizonyos esetekben még Törökország ázsiai részeit is európai árakkal számolják a biztosítók. Az Európától távoleső kontinenseket azonban, ahová európai csak ritkán jut el (például Amerika északi és déli részei, Oroszország keleti részei, Kína, Japán, India) már természetesen nem euróai tarifával számolják; ezekben az esetekben mélyebben a zsebünkbe kell nyúlnunk. Ha azonban egy olyan országba (például szigetországba) vagy régióba utazunk, amellyel kapcsolatban nem vagyunk biztosak, hogy európai tarifával számolják-e a biztosítását, keresse fel ügyfélszolgálatunkat, vagy nézzünk utána a biztosítók általános szerződési feltételeiben.
Mi a helyzet a terhes nők biztosításával?
A terhes nők biztosítása már komplikáltabb helyzet. A biztosító a szerződési feltételeiben pontosan leírja, hogy mi az, amit fedezni lehet, és mi az, amit nem. Ebből kifolyólag már azelőtt érdemes mérlegelni, hogy valóban szeretnénk-e utazni, hogy megvennénk a repjegyet vagy lefoglalnánk a szállást. Általában a terhességnek 25., legfeljebb 28. hetéig lehet utasbiztosítást kötni, és ez csak a sürgős orvosi beavatkozásokra terjed ki. Ezen túl a biztosító nem fizet. Éppen ezért gondoljuk át alaposan, hogy szeretnénk-e áldott állapotban utazni, és ha úgy döntünk, hogy igen, semmiképpen ne felejtsük el kiváltani az Európpai Egészségbiztosítási Kártyát sem!
Miért nem kaptam visszaigazoló e-mailt a biztosítás megkötéséről?
Több oka is lehet annak, hogy megkötöttünk a biztosítást, azonban nem kaptuk meg a visszaigazoló e-mailt. Először is fontos leszögezni, hogy amennyiben mindent jól csináltunk, akkor bizonyos, hogy a társaság kiküldi a visszaigazoló e-mailt. Ha azonban ezt nem kaptuk meg, akkor az alábbi okok állhatnak a háttérben:
- a biztosító elküldte a visszaigazoló e-mailt, azonban a levelező rendszerünk a spam mappába tette. Az első dolgunk mindenképpen az legyen, hogy megnézzük a spam mappát!
- az adatok beírása során véletlenül rossz e-mail címet adtunk meg, vagy elgépeltük azt,
- a biztosítás megkötése során egy-két mezőt elfelejtettünk kitölteni, így tehát a kitöltés nem volt teljes.
Ha nem teljes a kitöltés, akkor a biztosítás megkötése sikertelen.
Hogyan lehet törölni a biztosítást, ha már kifizettük előre a díjat?
Kifizetett biztosítást csak és kizárólag abban az esetben lehet töröltetni, ha még nem kezdtük meg az utazást. Az utazás megkezdése előtti nap 24. órájáig küldhetjük el a törlési kérelmünket. Ehhez vegye fel velünk e-mailben a kapcsolatot!
Hogyan lehet törölni a biztosítást, ha még nem fizettük ki a díjat?
A még ki nem fizetett biztosítás törléséhez vegye fel velünk e-mailben a kapcsolatot!